1. Pers
  2. Persberichten
  3. Choceur CHOCO CHANGER: ALDI verkoopt nieuwe chocolade, verantwoord ingekocht via Tony's Open Chain

03.06.2021

Chocochanger repen

Culemborg – 3 juni 2021 – ALDI is de eerste discounter die zich aansluit bij Tony's Open Chain, een initiatief van het Nederlandse chocoladebedrijf Tony's Chocolonely. Onder het eigen merk Choceur biedt ALDI drie verschillende CHOCO CHANGER chocoladerepen aan, die voor 100 procent op verantwoorde wijze zijn geproduceerd en de cacaoboeren in staat stellen een leefbaar inkomen te verdienen. ALDI pioniert hiermee een wereldwijde verandering in de toeleveringsketen van cacao. Vanaf maandag 14 juni is de duurzame chocolade in de drie varianten "Hazelnoot", "70 % Pure Chocolade" en "Gezouten Karamel" voor een prijs van € 1,79 in alle ALDI-filialen in Nederland verkrijgbaar.

ALDI breidt het assortiment duurzame chocolade uit met de Fairtrade-gecertificeerde Choceur CHOCO CHANGER. De discounter neemt deel aan Tony’s Open Chain om de heersende normen in de cacao-industrie te veranderen. Het gezamenlijke doel is om actief een einde te maken aan armoede, moderne slavernij, illegale kinderarbeid en ontbossing om zo een nieuwe standaard voor de cacao-industrie te creëren. Met vijf samenwerkingsprincipes gaat Tony's Open Chain verder dan de eisen van de bestaande certificeringen. “We zijn er trots op dat we als missiebondgenoot in Tony’s Open Chain positieve verandering stimuleren en onze klanten verantwoorde chocolade aanbieden. Zo helpen we mensenrechten en de natuur in de cacaoketen te respecteren en klanten bewuster te maken”, zegt Erna van der Wal, Director Corporate Responsibility & Quality Assurance bij ALDI in Nederland. Ook Paul Schoenmakers, Head of Impact bij Tony’s Chocolonely, is blij met de samenwerking: “Ik ben er trots op ALDI te mogen verwelkomen als nieuwe bondgenoot binnen Tony’s Open Chain. Samen kunnen we onze invloed in de industrie vergroten en de norm veranderen. Het bewijst dat het Open Chain model werkt en dat we klaar zijn om op te schalen”.

De cacaobonen die gebruikt worden voor de Choceur CHOCO CHANGER zijn afkomstig van coöperaties in Ivoorkust en Ghana. Voor de verantwoorde productie van de nieuwe chocolade past de discounter de vijf samenwerkingsprincipes van Tony's Open Chain toe:

• Traceerbare bonen: Alle cacaobonen zijn volledig traceerbaar en ALDI koopt ze rechtstreeks van de boerencoöperaties via Tony's Open Chain. Dit betekent dat het volledig transparant is waar en onder welke omstandigheden de bonen worden geteeld.
  • Een hogere prijs: Voor elke kilo cacaobonen ontvangen de boeren een extra premie bovenop de vastgestelde Fairtrade-premie, waardoor ze een leefbaar loon kunnen verdienen.
  • Sterke boeren: ALDI steunt boerencoöperaties. Samen staan ze sterker en kunnen ze als organisatie professioneler samenwerken, schaalvoordelen realiseren en betrokkenheid en vertrouwen creëren onder de leden van de coöperaties.
  • De lange termijn: ALDI gaat langdurige verbintenissen aan die boeren een zeker inkomen bieden en de mogelijkheid om in hun bedrijf te investeren.
  • Productiviteit en kwaliteit: Met behulp van training en investeringen van Tony's Open Chain ondersteunt ALDI boeren om hun opbrengsten te verbeteren en toegang te krijgen tot markten.

ALDI promoot duurzame cacaoteelt
In 2020 bevatte bijna 100 procent van de cacao-houdende producten bij ALDI gecertificeerde cacao volgens de biologische, UTZ/Rainforest Alliance of Fairtrade (Cocoa Programme)-normen. Als lid van het Sustainable Cocoa Forum en via verschillende projecten in teeltgebieden steunt ALDI kleine boeren om direct ter plaatse invloed te kunnen uitoefenen op duurzame productie.

Over ALDI
ALDI is de uitvinder van discount en heeft zo’n vijfhonderd winkels verspreid over heel Nederland. Deze winkels worden beheerd door acht regionale hoofdkantoren. Ruim 10.000 ALDI medewerkers vormen het kloppende hart van deze groeiende organisatie. ALDI heeft een zorgvuldig gekozen assortiment vers, houdbaar en non-food.

ALDI Nord is één van de meest toonaangevende internationale retailers. De discounter focust op de essentie en biedt zijn klanten in negen Europese landen betrouwbare en hoogwaardige producten tegen de laagst mogelijke prijs. De sleutel tot het aanhoudende succes van ALDI Nord Group zijn de meer dan 77.000 ALDI medewerkers in België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal en Spanje.

Over Tony’s Chocolonely
Tony's Chocolonely is een B Corp en Fairtrade-gecertificeerd impactbedrijf dat verder gaat dan certificeringen om chocolade 100 procent slaafvrij te maken. Niet alleen hun eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Tony’s Chocolonely spant zich in om mensen bewust te maken van de ongelijkheid in de chocolade-industrie. Ze geven het goede voorbeeld door rechtstreeks langetermijnrelaties aan te gaan met cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust, een hogere prijs te betalen en met hen samen te werken om de onderliggende oorzaken van moderne slavernij aan te pakken. Tony’s Chocolonely wil de hele chocolade-industrie inspireren om 100 procent slaafvrij de norm te maken in chocolade.

Over Fairtrade
Fairtrade staat voor eerlijke handel en de emancipatie van kleine boeren en arbeiders op plantages. Meer dan 1,7 miljoen mensen en hun gezinnen uit 75 teeltlanden profiteren momenteel van hun deelname aan Fairtrade. Zij ontvangen een stabiele Fairtrade-minimumprijs en de Fairtrade-premie voor hun goederen. Fairtrade zet zich ook in voor betere werk- en leefomstandigheden, het verbod op kinderarbeid, gendergelijkheid en klimaat- en milieubescherming.

Meer informatie over de Choceur CHOCO CHANGER is te vinden op aldi.nl/chocochanger

Wilt u op de hoogte gebracht worden als het artikel verkrijgbaar is? *

Datum selectie *

Velden met een ster * zijn verplicht om in te vullen.

div>