Verantwoorde booschappen?! Natuurlijk wel bij ALDI
  1. Startpagina
  2. Verantwoorde boodschappen?! Natuurlijk wel

Verantwoord boodschappen doen bij ALDI

Samen met onze leveranciers werken we continu aan het verduurzamen van onze producten op verschillende onderwerpen. Denk aan veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden, zorg voor milieu en natuur en dierenwelzijn. Dit is te herkennen aan verschillende duurzaamheidskeurmerken op de verpakkingen van onze producten. We zetten in op eerlijke en betrouwbare relaties met leveranciers die onze visie op kwaliteit en verantwoordelijkheid delen.

Van Nederlandse Bodem?! Natuurlijk wel.

Onze klanten kunnen elke dag kiezen voor de kwaliteit van verse producten uit Nederland. Met aandacht voor dier en milieu gemaakt door onze leveranciers, kwekers, telers en boeren.

Iedere kweker, teler, boer en leverancier heeft een uniek verhaal. Een verhaal over het ontstaan van het bedrijf, over de ontwikkelingen in de loop der jaren, over verduurzaming, over de passie voor hun product en over de samenwerking met ALDI. We gingen met ze in gesprek. Lees hier de interviews.

Interview Teun Koolen

Interview Teun Koolen

In gesprek met ALDI vertelt Teun over het telen van de perfecte champignon, zijn duurzaamheidsambities en wat de consument zou moeten weten over zijn product.

Verder lezen
Interview Arnold Vervetjes

Interview Arnold Vervetjes

In dit interview bespreekt Hoofd Verkoop van het bedrijf Arnold Vervetjes het vakmanschap dat nodig is voor succesvol kweken, het belang van duurzaamheid voor Baas en wat de consument zou moeten weten over kwekerijen.

Verder lezen
Interview Frans Nevels

Interview Frans Nevels

ALDI sprak met de directeur van Scholtenszathe, Frans Nevels, over duurzaamheid, interactie met de consument en de lijfspreuk Zo veel als moet, zo weinig als kan.

Verder lezen
Interview Greydanus

Interview Greydanus

ALDI sprak met directielid Klaas Greydanus – kleinzoon van oprichter Klaas Greydanus Sr. – en Hoofd Verkoop Dick Noteboom van het bedrijf, over de bijzondere en lange geschiedenis, duurzaamheid, de samenwerking met ALDI en wat de consument moet weten over de aardappel.

Verder lezen
Jan vlooswijk

Interview Jan Vlooswijk

Door dag en nacht voor zijn dieren klaar te staan, levert Jan hoge kwaliteit zuivel, die onder meer bij ALDI in de schappen terechtkomt.

Verder lezen
Interview Sjoerd Jellema

Interview Sjoerd Jellema

ALDI sprak met Jellema over vakmanschap, duurzaamheid en de relatie met de supermarkt.

Verder lezen

Dierenwelzijn

Bij ALDI vinden wij het belangrijk dat de dieren in onze ketens in goede omstandigheden kunnen leven. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om samen met onze leveranciers het dierenwelzijnsniveau te verhogen. Onze gezamenlijke betrokkenheid zorgt ervoor dat het dierenwelzijn zich continu blijft ontwikkelen en verbeteren. Zo is bijna al ons varkensvlees gecertificeerd met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Eind 2021 geldt dit ook voor al onze kipvleeswaren en in 2023 heeft al onze verse kip minimaal 1 ster Beter Leven. Kijk hieronder om meer te weten te komen over ons beleid voor een specifiek dierlijk product, of lees meer in ons nationale dierenwelzijnsbeleid en ons internationale beleid (klik hier voor Engelse versie). 

  • Kip

  • Varken

  • Rund

  • Zuivel

  • Eieren

  • Vis

Bescherming van mensenrechten en eerlijke arbeidsomstandigheden

Als ALDI zijn wij ons bewust van onze verantwoordelijkheid voor het respecteren van mensenrechten. Wij zijn ervan overtuigd dat het succes van een onderneming alleen toekomstbestendig is wanneer mensenrechten worden erkend en beschermd. De VN richtlijnen voor het bedrijfsleven en de mensenrechten (Guiding Principles for Business and Human Rights) vormen de basis van onze strategie en zijn gericht op de verantwoordelijkheid voor mensenrechten (due dilligence). Onze inzet is gericht op het identificeren en elimineren van negatieve gevolgen voor mensenrechten waarvoor wij direct of indirect verantwoordelijk zijn. We zetten ons in om regelmatig en transparant verslag uit te brengen over het succes, de voortgang en de uitdagingen bij de uitvoering van deze richtlijnen.

Klik hier om meer te lezen over onze aanpak ter bescherming van mensenrechten.

Lees hier meer over hoe we ons inzetten voor goede arbeidsomstandigheden in productielocaties voor onze non-food producten.

Milieu & klimaat in de keten

Ons klimaatdoel: De uitstoot van broeikasgassen in onze winkels, distributiecentra en tijdens transport met 40% te verminderen in 2021. De grootste impact ligt echter verderop in de keten, bij de productie van onze producten. Daarom hebben we ons aangesloten bij het Science Based Targets Initiative (SBTi), dat op een wetenschappelijke manier concrete klimaatdoelstellingen definieert. Hierbij gaan we een stap verder dan onze eigen gebouwen en activiteiten, en werken we samen met onze leveranciers om de CO₂-uitstoot in de keten verder te reduceren. Meer weten over ons klimaatbeleid? Kijk hier.

Daarnaast werken we actief om de impact op het milieu binnen onze keten te beperken, ter bescherming van de natuur en de mensen in de omgeving. Zo is al onze groente, fruit en dagverse zuivel ‘On the way to PlanetProof' gecertificeerd en stelden we samen met Greenpeace in 2015 de ALDI Detox Commitment op om het gebruik van schadelijke chemicaliën bij de productie van textiel en schoenen te stoppen. Ook vragen we vanaf 2022 groente en fruit producenten om extra maatregelen te nemen voor beter watermanagement in waterschaarse gebieden (GLOBAL G.A.P. Add-On SPRING).

Bossen, zeker die in tropische gebieden, zijn diverse en complexe ecosystemen die een leefgebied vormen voor planten, dieren en mensen. Deze ecosystemen worden bedreigd omdat ontbossing in een alarmerend tempo doorgaat, wat aanzienlijk bijdraagt ​​aan de wereldwijde CO2-uitstoot. Commerciële landbouw is een van de belangrijkste aanjagers van wereldwijde ontbossing. Daarom is ons doel om ontbossing tegen 31 december 2030 uit onze wereldwijde hoog risico toeleveringsketens te elimineren.

Er worden zogenaamde cut-off data gedefinieerd voor de verschillende relevante grondstoffen/ketens, afhankelijk van de marktsituatie en beschikbare certificeringsprogramma's. De laatste door ons geaccepteerde cut-off datum is 1 januari 2020 voor alle relevante grondstoffen..

Lees hier meer over welke maatregelen we nemen in de ketens van palmolie, rundvlees, soja, hout/papier, cacao, koffie, banaan, rietsuiker en kokosnoot.

Traceerbaarheid bij ALDI

Transparantie

Wij zijn trots op onze producten en op de samenwerking met onze leveranciers. Daarom delen wij graag waar onze producten vandaan komen. Zo kan je via de ALDI Transparantie Code (ATC) op de verpakking van ons vers vlees en vleeswaren zien waar het product vandaan komt. De informatie over de herkomst van het product is snel en eenvoudig te verkrijgen door de QR code met je smartphone te scannen of door de bijbehorende cijfercode in te voeren op het ATC-platform: http://transparantie.aldi.nl/. Je krijgt daarmee antwoord op heel wat vragen:

·         Van welk soort dier komt het vlees?

·         Van welk deel van het dier komt het vlees?

·         Waar werd het dier gehouden?

·         Waar werd het dier geslacht?

·         Waar werd het vlees verwerkt?

·         Wie is de leverancier van het vleesproduct?

·         Heeft de dierhouderij bepaalde certificeringen?

We werken nauw samen met onze leveranciers om het aantal producten met een transparantiecode verder uit te breiden.

Benieuwd waar onze kleding, huistextiel en schoenen vandaan komen? Lees hier meer!

Thema's verantwoorde boodschappen

Koffie bij ALDI

Koffie

Verder lezen
Thee bij ALDI
Verder lezen
Cacao bij ALDI

Cacao

Verder lezen
Palmolie bij ALDI

Palmolie

Verder lezen
Verantwoord Soja bij ALDI
Verder lezen
Groente en Fruit bij ALDI

Groente en Fruit

Verder lezen
Vegetarisch en plantaardig bij ALDI

Vegetarisch en plantaardig

Verder lezen
Bloemen en planten bij ALDI

Bloemen en planten

Verder lezen
Dierenwelzijn

Dierenwelzijn

Verder lezen
Katoen bij ALDI

Katoen

Verder lezen
Duurzaam hout, papier en karton bij ALDI

Duurzaam hout, papier en karton

Verder lezen

Facebook Opt-out

In de gebruikte webbrowser is een opt-out-cookie geplaatst, die toekomstige gegevensverzameling en opslag door de Facebook-pixel op uw apparaat permanent voorkomt.

Herinnering voor
Fout! Sorry, er is een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.

Ontvang een herinnering op de dag van de actie.

Datum selectie

Herinneringsdag
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Op de actiedag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Opmerkingen
  • Vul tenminste de met een * gemarkeerde invoervelden in.
  • SMS-service is alleen binnen het Nederlandse mobiele netwerk mogelijk.
  • Om dit formulier te kunnen doorsturen, moet u naar de veiligheidsinstellingen van uw browser gaan en aangeven dat u de cookies accepteert.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd, als de geselecteerde datum zich in de toekomst bevindt.
  • Uw e-mailadres en telefoonnummer worden alleen opgeslagen om de herinnering voor een geselecteerd artikel te kunnen versturen. Let op: activering van de herinneringsservice is enkel toegestaan als u zelf ontvanger bent of indien u weet of met zekerheid kunt aannemen dat de ontvanger akkoord is met de toegestuurde herinnering.
  • Het in de juiste volgorde overnemen van de tekens is verplicht. Dit is een extra beveiliging om een verkeerd gebruik van formulieren te voorkomen. Mocht u problemen ondervinden bij het overnemen van de tekens maak dan met de knop "nieuwe tekens" een nieuwe reeks aan. U kunt ook de voorleesfunctie activeren door op het symbool met de luidspreker te klikken. Zonder invoer van de tekens is het niet mogelijk om het formulier te verzenden. Voor eventueel ongemak bij de invoer vragen wij uw begrip.
  • U kunt zich op elk moment uitschrijven voor de herinneringsservice. Zie "pagina voor uitschrijving herinneringsservice"

Niet meer verkrijgbaar

Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.

Herinnering actief!

Herinnering bevestiging

U ontvangt uw herinnering op ${date} om ${time} uur.

Bevestiging van uw e-mailadres

Bevestiging van uw telefoonnummer

Bevestiging van uw e-mailadres en telefoonnummer

U ontvangt van ons een e-mail om uw e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in de e-mail.

U ontvangt van ons een SMS om uw telefoonnummer te bevestigen. Gebruik de code uit het bericht om de activering te bevestigen.

U ontvangt van ons een SMS en een e-mail om uw telefoonnummer en e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in het bericht en/of gebruik de code in de SMS om de activering te bevestigen.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch