twee mensen schudden elkaar de hand - Partners en projecten bij ALDI

Maatschappelijke partners en projecten

Samen betrokken

“Alleen samen staan we sterk.” Trouw aan dit motto werkt de ondernemersgroep ALDI Nord bijvoorbeeld nauw samen met het Leibniz-instituut voor landbouwtechniek en Bio-economie ( Een onderzoeksinstituut dat zich focust op duurzame voedselproductie en gezonde voeding), ondersteunt ze als lid van het Forum voor Duurzame Cacao het project ‘PRO-PLANTEURS’ en heeft ze het ALDI Factory Advancement-project (AFA) opgericht. ALDI Nederland is daarnaast partner van Stichting Jongeren op Gezond Gewicht, Missing Chapter Foundation en de Plastic Soup Foudation.

Bescherming van het milieu

Plastic soup foundation

Iedere minuut wordt het equivalent van één volle vrachtwagen plastic in zee gestort. Dat komt neer op 1440 vrachtwagens per etmaal en 8 miljard kilo per jaar. De Plastic Soup Foundation wil de plasticvervuiling van de oceaan stoppen. Dit doet zij onder andere door middel van scherpe publiekscampagnes, het ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek en door zich samen met het grote publiek actief te mengen in wet- en regelgeving. Verder is educatie een belangrijke pijler, simpelweg omdat kinderen recht op een schone en gezonde toekomst hebben.

Samen met ALDI heeft de Plastic Soup Foundation een nieuw lespakket ontwikkeld. Het lespakket is onderdeel van ‘De Wereld van OZ’: een nieuw digitaal platform voor kinderen, waarin ze actief worden meegenomen in een magisch-realistische wereld Onder Zee. Het pakket bevat onder meer een digitale lessenserie, het leesboek ‘Plasticsoep is troep’, een speciale editie van Kidsweek, echt plastic uit de oceaan bij Hawaï, actie- en opdrachtkaarten en posters. Verder bestaat het platform uit een website en een gelijknamige animatie, waarin de gevolgen van de plasticsoep op een speelse manier duidelijk worden gemaakt. Op 15 augustus is het eerste lespakket overhandigd in het Dolfinarium tijdens het Plastic Soup educatie festival ‘De wondere wereld van OZ’.

Bekijk hier het persbericht.

Scholen kunnen dit lesmateriaal hier gratis aanvragen.

Kinderen als changeagent

Missing Chapter Foundation

Missing Chapter Foundation heeft als doel dat het normaal wordt om kinderen bij besluitvorming te betrekken, met een duurzamere wereld als gevolg. Onder de noemer ‘Raad van Kinderen’ organiseert de stichting dialogen tussen kinderen en besluitvormers, zodat kinderen hun inzichten en ideeën kunnen delen. Bovendien zet Missing Chapter samen met partners de inzichten van kinderen om in nationale acties, waardoor kinderen natuurlijke ‘change agents’ zijn en aanzetten tot positieve gedragsverandering.

Het door Missing Chapter Foundation ontwikkelde educatieprogramma ‘Evonturiers’, dat kinderen en ouders helpt om aan de slag te gaan met duurzame energie, wordt in samenwerking met Aldi aangevuld met een digitale leeromgeving en een ‘adventure box’. Zo worden gezinnen op een laagdrempelige, interactieve en speelse manier gestimuleerd om verantwoord met energie om te gaan.

Lees hier meer over Missing Chapter Foundation.

Gezonde maatschappij

Jongeren op gezond gewicht logo

Eén op de zeven kinderen in Nederland is te zwaar. Kinderen met overgewicht zitten vaak niet lekker in hun vel, zijn minder fit dan hun leeftijdsgenoten en worden vaker gepest. Jongeren Op Gezond Gewicht streeft naar een samenleving waarin alle kinderen en jongeren wonen, leren, recreëren en werken in een omgeving waarin een gezonde leefstijl de normaalste zaak van de wereld is. Lees hier meer over de aanpak van stichting JOGG.

ALDI Nederland zet als bedrijfspartner van JOGG in op een gezonder en duurzamer assortiment in haar winkels. Zij stimuleert de klant tot een gezondere keuze bij aankoop van producten op de winkelvloer, onder andere door uitbreiding met producten uit de Schijf van Vijf. Daarbij maakt ALDI de verbinding naar een gezonder voedingspatroon in de thuissituatie. De focus ligt hierbij op ouders met jonge kinderen (in de leeftijd van 0-12 jaar). Om deze doelstellingen te realiseren is een plan van aanpak opgesteld.

Onderdeel van dit plan van aanpak, is een leeftijdsbeperking voor de verkoop van energy drinks (<14 jaar) per 1 oktober 2018. Waarom doen we dit? De maatschappelijke discussie over de mogelijke schadelijke effecten van energy drinks bij jonge kinderen neemt toe. Het Voedingscentrum raadt het gebruik van energy drinks door kinderen onder de 13 jaar af. Wij kiezen voor de leeftijdsgrens van 14 jaar, omdat iedereen in Nederland vanaf deze leeftijd moet beschikken over een geldig identiteitsbewijs (ID).

Wat maakt energy drinks ongezond? Reguliere energy drinks bevatten veel suiker en zijn daardoor calorierijk. Veel drinken ervan vergroot de kans op overgewicht en diabetes type II. Energy drinks bevatten oppeppende stoffen, zoals cafeïne. Te veel cafeïne kan negatieve effecten hebben, zoals rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn. Bij kinderen kan een teveel aan cafeïne een schadelijk effect hebben op de ontwikkeling van het zenuwstelsel.


Het advies van het Voedingscentrum vindt u hier.

Duurzame voedselproductie

 ATB

Volgens voorspellingen van de Verenigde Naties zal de wereldbevolking tegen 2050 oplopen tot meer dan 9 miljard. Tegelijkertijd zijn de eetgewoonten in ontwikkelingslanden en opkomende economieën  gericht op meer consumptie van voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan (voornamelijk dierlijke) eiwitten, suiker en vet. De ALDI Nord Stiftungs GmbH ondersteunt daarom de Leibniz Research Alliance "Food and Nutrition", die wordt gecoördineerd door het Leibniz Instituut voor Landbouwtechniek en Bio-economie. Dit instituut doet onderzoek op het gebied van duurzame voedselproductie en gezonde voeding.

Effectief in de waardeketen

Logo des Forums für nachhaltigen Kakao  – Gesellschaftliches Engagement bei ALDI Nord

Als lid van het Forum Duurzame Cacao (“Forum Nachhaltiger Kakao e.V.” is een Duits initiatief om duurzame cacao te bevorderen)  ondersteunt ALDI het project ‘PRO-PLANTEURS.’ Het doel is om 20.000 cacaoproducerende familiebedrijven en hun organisaties in de oostelijke en zuidoostelijke regio's van Ivoorkust te professionaliseren en daarmee de levensomstandigheden van gezinnen te verbeteren door inkomensverhogingen en verbeterde voeding. Het project heeft tot doel om de cacaoteelt aantrekkelijker te maken (vooral voor vrouwen en jonge boeren) en om de familiebedrijven het vertrouwen in de toekomst te geven.

Lees hier meer over het ‘Forum Nachhaltiger Kakao e. V.’ en PRO-PLANTEURS.

ALDI Factory Advancement Project

Logo für das „The Aldi Factory advancement Project“ – Gesellschaftliches Engagement bei ALDI Nord

Het ALDI Factory Advancement (AFA) Project voor fabrieken, dat in 2013 van start ging en kleding produceert voor ALDI Nord in Bangladesh, heeft als doel de werk- en leefomstandigheden te verbeteren en duurzame sociale relaties in de productiefaciliteiten op te bouwen. Hier speelt de dialoog tussen werknemers en management een belangrijke rol. De verschillende belanghebbende groepen in de productiefaciliteiten worden opgeleid met het doel  de interactie te intensiveren en meer uit te wisselen over conflictaangelegenheden zoals gezondheid en veiligheid op het werk, werktijden, brandbeveiliging, beloning en discriminatie. Zo worden lange termijnverbeteringen lange termijnverbeteringen ondersteund.

Lees hier meer over het ALDI Factory Advancement (AFA) Project.

Niet meer verkrijgbaar

Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.

Herinnering actief!

U ontvangt uw herinnering op ${date} om ${time} uur.

U ontvangt van ons een e-mail om uw e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in de e-mail.

U ontvangt van ons een SMS om uw telefoonnummer te bevestigen. Gebruik de code uit het bericht om de activering te bevestigen.

U ontvangt van ons een SMS en een e-mail om uw telefoonnummer en e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in het bericht om de activering te bevestigen.

Herinnering voor

Fout! Sorry, er is een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.

Wilt u op de hoogte gebracht worden als het artikel verkrijgbaar is? *

Gelieve het veld in te vullen.
Gelieve het veld in te vullen.

Velden met een ster * zijn verplicht om in te vullen.

Opmerkingen
  • Vul tenminste de met een * gemarkeerde invoervelden in.
  • SMS-service is alleen binnen het Nederlandse mobiele netwerk mogelijk.
  • Om dit formulier te kunnen doorsturen, moet u naar de veiligheidsinstellingen van uw browser gaan en aangeven dat u de cookies accepteert.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd, als de geselecteerde datum zich in de toekomst bevindt.
  • Uw e-mailadres en telefoonnummer worden alleen opgeslagen om de herinnering voor een geselecteerd artikel te kunnen versturen. Let op: activering van de herinneringsservice is enkel toegestaan als u zelf ontvanger bent of indien u weet of met zekerheid kunt aannemen dat de ontvanger akkoord is met de toegestuurde herinnering.
  • Het in de juiste volgorde overnemen van de tekens is verplicht. Dit is een extra beveiliging om een verkeerd gebruik van formulieren te voorkomen. Mocht u problemen ondervinden bij het overnemen van de tekens maak dan met de knop "nieuwe tekens" een nieuwe reeks aan. U kunt ook de voorleesfunctie activeren door op het symbool met de luidspreker te klikken. Zonder invoer van de tekens is het niet mogelijk om het formulier te verzenden. Voor eventueel ongemak bij de invoer vragen wij uw begrip.
  • U kunt zich op elk moment uitschrijven voor de herinneringsservice. Zie "pagina voor uitschrijving herinneringsservice"