Iedereen gezond?! Natuurlijk wel
  1. Startpagina
  2. Kiezen voor gezond?! Natuurlijk wel

Gezondheid is een belangrijk thema bij ALDI

Wist je dat we bij ALDI gezondheid nogal serieus nemen? Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om verantwoorde, betaalbare en gezonde voeding voor iedereen toegankelijk te maken. Hierbij richten we ons in het bijzonder op gezinnen met (jonge) kinderen. Jong geleerd is immers oud gedaan!

Ons beleid

Bij ALDI zijn we ervan overtuigd dat gezond eten mogelijk moet zijn voor iedereen. Daarom hebben we onszelf doelen gesteld om ons assortiment te verbeteren en het duidelijker te maken voor onze klanten wat gezond en ongezond is. Hierbij hanteren we bij ALDI in Nederland de definitie van ‘gezond’ volgens de Schijf van Vijf . De onderstaande doelen zijn internationale doelen van de ALDI Nord groep:

  • 100% van onze kinderproducten zijn geoptimaliseerd volgens nationale/WHO richtlijnen eind 2024.
  • We zetten geen kindermarketing meer in voor ongezonde producten en promoten gezonde kinderproducten (eind 2021).*
  • We lanceren van een eigen merk voor kinderproducten voor eind 2021.*
  • In 2021 hebben we met tenminste 1 partner een samenwerking op nationaal of internationaal niveau op kinderproducten.*
  • 100% van de productgroepen Ontbijt, Zuivel, Koelverse convenience, Diepvries en non-alcoholische dranken in alle ALDI Nord bedrijven hebben eind 2022 verbeterde voedingswaarden.
  • We breiden de voedingswaarde informatie op onze producten uit d.m.v. de introductie van een voedselkeuzelogo.

De laatste (internationale) status van deze doelen lees je in ons Duurzaamheidsverslag 2021.

*Deze doelen en scope worden momenteel herzien. De herziene doelen en status worden gepubliceerd in het duurzaamheidsjaarverslag 2022 (verwachte publicatie medio 2023). 

Geld besparen en toch een gezonde maaltijd?! Natuurlijk wel.

Om de keuze voor gezond gemakkelijker te maken, breiden we niet alleen ons assortiment uit met artikelen die voldoen aan de Schijf van Vijf, ook verbeteren we de voedingswaarden van onze producten en kijken we naar de presentatie ervan op de winkelvloer. Zo vind je in steeds meer winkels onze AGF-producten direct vooraan in de winkel. Zo wordt kiezen voor gezond steeds eenvoudiger.

Productverbetering: minder suiker, zout en vet, maar net zo lekker

In onze supermarkten verkopen we naast gezonde producten uit de Schijf van Vijf ook producten die minder gezond zijn. Denk aan producten als chips, toetjes en snacks, frisdranken of koekjes. De afgelopen jaren is er al hard gewerkt om de recepturen te verbeteren door het gehalte zout, suiker en vet te verlagen. Hiervoor worden onze producten dagelijks getest door onze afdelingen Category Management en Quality Assurance. Daarnaast maken we met de hele voedingsmiddelenbranche gezamenlijke afspraken om producten te verbeteren.

In 2021 verminderden we bijvoorbeeld het zout gehalte in onze smeerkaasproducten (tussen de 5,4 en 6,5% reductie ten opzichte van de gemiddelde Nederlandse detailhandel), verlaagden we het suikergehalte in ijsthee, siropen en vruchtendranken met 10 procent en verminderden het suikergehalte in zuiveldesserts (tussen 5 en 18 procent reductie).

Voedingsvezelmeter

Voedingsvezels zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Per dag wordt geadviseerd 30 tot 40 gram vezels te eten. Vezels komen bijv. voor in groenten, fruit, peulvruchten en noten, maar ook in brood. Om meer vezels eten makkelijker te maken, hebben wij op al onze broodverpakkingen  een vezelmeter toegevoegd. Zo lees je eenvoudig af hoe vezelrijk het brood(je) is.

Makkelijker een gezondere keuze maken met Nutri-Score

Nutri score

Nutri-Score is een internationaal voedselkeuzelogo dat helpt gezonder te kiezen, ontwikkeld door onafhankelijke wetenschappers. Het vertaalt de voedingswaarden van producten in een duidelijke 5 letter- en kleurencode: A t/m E. Zo zie je in één oogopslag wat de gezondere of een minder gezonde keuze in de productgroep is. Ook bij ALDI doen we een test met Nutri-Score, en zie je het logo al terug op diverse zuivelproducten.

Kinderproducten

We hebben onszelf doelen gesteld om onze producten voor kinderen te laten voldoen aan nationale voedingsrichtlijnen en de WHO richtlijn voor gezonde voeding. Producten die hier (nog) niet aan voldoen, passen we aan of halen we uit het assortiment.

Daarnaast zetten we al langer in op het vermijden van kindermarketing op ongezonde eigenmerkproducten uit ons vaste assortiment en het promoten van gezonde kinderproducten, waaronder groente en fruit.

Zo introduceerde ALDI als eerste supermarkt een assortiment gezonde kinderproducten met personages van Disney en Pixar. Op o.a. kinderappeltjes, appelmoes zonder suiker en pakjes halfvolle melk waren karakters van Cars & Disney Princess te vinden. Op deze manier wilden we het aantrekkelijker maken voor kinderen en hun ouders om te kiezen voor gezonde alternatieven. Helaas bleek dit assortiment minder succesvol dan we hadden gehoopt, en werken we aan een nieuwe aanpak.

Energy drinks

Energy drinks

ALDI verkoopt geen energy drinks aan kinderen die jonger zijn dan 14 jaar. Het Voedingscentrum raadt het gebruik van energy drinks door kinderen onder de 13 jaar af. Wij kiezen voor de leeftijdsgrens van 14 jaar, omdat iedereen in Nederland vanaf deze leeftijd moet beschikken over een geldig identiteitsbewijs. ALDI was de eerste supermarkt in Nederland die een leeftijdgrens voor de verkoop van energy drinks introduceerde.

In onze winkels staat zowel bij de producten als bij de kassa aangegeven dat we deze producten alleen aan personen van 14 jaar en ouder verkopen. Bovendien hebben we in 2021 ingevoerd dat we de energy drinks niet meer promoten in een aantal van onze marketingmiddelen. Denk hierbij aan tv, radio en social media.

Energy drinks bevatten veel suiker en bevatten daardoor veel calorieën. Veelvuldig drinken ervan vergroot de kans op overgewicht en diabetes type II. Energy drinks bevatten oppeppende stoffen, zoals cafeïne. Te veel cafeïne kan negatieve effecten hebben, zoals rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn. Bij kinderen kan een teveel aan cafeïne een schadelijk effect hebben op de ontwikkeling van het zenuwstelsel.

Het advies van het Voedingscentrum vind je hier

Gezonde tips voor thuis

Wist je dat ALDI iedere dag boodschappen aanbiedt die gezond én goedkoop zijn? Bij ALDI willen we graag onze klanten helpen een gezonde keuze te maken voor een aantrekkelijke prijs, iedere dag weer. Lees hier meer over gezond eten én check onze speciale ALDI Schijf van Vijf, gemaakt in samenwerking met het Voedingscentrum.

Samenwerkingspartners

Bij ALDI zien we het als onze verantwoordelijkheid om verantwoorde, betaalbare en gezonde voeding voor iedereen toegankelijk te maken. Dit doen wij niet alleen, maar samen met diverse organisaties.

Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)

JOGG

JOGG wil een maatschappij, waarin het uitgangspunt ‘gezond leven’ is. Een samenleving die niet alleen de verantwoordelijkheid legt bij het individu, maar collectief een gezonde manier van leven mogelijk maakt. Om dit te bereiken maakt JOGG de fysieke en sociale omgeving waarin de jeugd opgroeit gezonder. Daarom werkt zij samen met een groot aantal betrokken partners.

ALDI Nederland zet als bedrijfspartner van JOGG in op een gezonder en duurzamer assortiment in haar winkels en maakt met o.a. campagnes de verbinding naar een gezonder voedingspatroon in de thuissituatie. Aanvullend zet ALDI zich samen met JOGG in op projecten de specifieke leeftijdsgroepen 0-4jaar, 4-12 jaar, 12-18 jaar. Lees hieronder meer over een aantal van deze initiatieven.

0-4 jaar: Programma Groenteboxjes

In 2020 zijn we gestart met een pilot van dit programma op 26 kinderdagverblijven in Limburg met als doel de consumptie van groente te stimuleren onder jonge kinderen. Gedurende drie maanden namen circa 600 kinderen tussen twee en vier jaar deel in gemeenten Venlo, Venray en Weert. Het programma geeft opvoeders en pedagogisch medewerkers praktische handvaten om groente als tussendoortje te integreren en bevat praktische materialen om groente op een leuke en prikkelende manier onderdeel te laten zijn van de dag op het kinderdagverblijf. Hiermee doen kinderen op een speelse manier ervaring op met het dagelijks eten van groente, zoals komkommer, tomaat, wortel, paprika, radijs en bloemkool.

De Universiteit van Maastricht heeft het effect van het programma onderzocht. Het onderzoek toont dat het dagelijks aanbieden van groente op het kinderdagverblijf in combinatie met een beloning voor het eten ervan, de groenteconsumptie na drie maanden significant verhoogt.
Nu het succes van het groenteboxjesprogramma wetenschappelijk is aangetoond, willen ALDI en JOGG het programma verder uitrollen. De ambitie is om het project in 2022 voort te zetten in Limburg en verder uit te rollen in twee andere regio’s in Nederland.

Bekijk de infographic met de onderzoeksresultaten hier.

12-18 jaar: Food Boost Challenge

De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes en Foodvalley NL, waarbij de Haagse Hogeschool een belangrijke bijdrage levert als onderzoekspartner. Samen met hogescholen, (v)mbo’s, universiteiten en partners uit het bedrijfsleven worden jongeren uitgedaagd om zelf met ideeën te komen om gezonder eten aantrekkelijker te maken. In vier fases – van onderzoek tot ideevorming en van conceptontwikkeling tot prototype – geven zij een boost aan een gezonder eetpatroon voor hun eigen leeftijdsgroep, specifiek om groente- en fruitconsumptie te verhogen.

Alliantie Kinderarmoede

De Alliantie Kinderarmoede is een netwerk van publieke en private partijen dat een einde wil aan kinderarmoede in Nederland. In Nederland leeft 1 op de 11 kinderen in armoede. Dat betekent dat zo’n 264.000 kinderen en jongeren kans hebben op hogere gezondheidsrisico’s en belemmering in hun (taal)ontwikkeling. De doelstelling van de Alliantie is om in 2030 kinderen niet meer de dupe te laten zijn van armoede en  geen nieuwe gezinnen meer in armoede vervallen.

Herinnering voor
Fout! Sorry, er is een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.

Ontvang een herinnering op de dag van de actie.

Datum selectie

Herinneringsdag
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Op de actiedag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Opmerkingen
  • Vul tenminste de met een * gemarkeerde invoervelden in.
  • SMS-service is alleen binnen het Nederlandse mobiele netwerk mogelijk.
  • Om dit formulier te kunnen doorsturen, moet u naar de veiligheidsinstellingen van uw browser gaan en aangeven dat u de cookies accepteert.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd, als de geselecteerde datum zich in de toekomst bevindt.
  • Uw e-mailadres en telefoonnummer worden alleen opgeslagen om de herinnering voor een geselecteerd artikel te kunnen versturen. Let op: activering van de herinneringsservice is enkel toegestaan als u zelf ontvanger bent of indien u weet of met zekerheid kunt aannemen dat de ontvanger akkoord is met de toegestuurde herinnering.
  • Het in de juiste volgorde overnemen van de tekens is verplicht. Dit is een extra beveiliging om een verkeerd gebruik van formulieren te voorkomen. Mocht u problemen ondervinden bij het overnemen van de tekens maak dan met de knop "nieuwe tekens" een nieuwe reeks aan. U kunt ook de voorleesfunctie activeren door op het symbool met de luidspreker te klikken. Zonder invoer van de tekens is het niet mogelijk om het formulier te verzenden. Voor eventueel ongemak bij de invoer vragen wij uw begrip.
  • U kunt zich op elk moment uitschrijven voor de herinneringsservice. Zie "pagina voor uitschrijving herinneringsservice"

Niet meer verkrijgbaar

Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.

Herinnering actief!

Herinnering bevestiging

U ontvangt uw herinnering op ${date} om ${time} uur.

Bevestiging van uw e-mailadres

Bevestiging van uw telefoonnummer

Bevestiging van uw e-mailadres en telefoonnummer

U ontvangt van ons een e-mail om uw e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in de e-mail.

U ontvangt van ons een SMS om uw telefoonnummer te bevestigen. Gebruik de code uit het bericht om de activering te bevestigen.

U ontvangt van ons een SMS en een e-mail om uw telefoonnummer en e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in het bericht en/of gebruik de code in de SMS om de activering te bevestigen.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch