Iedereen gezond?! Natuurlijk wel
  1. Startpagina
  2. Iedereen gezond?! Natuurlijk wel

Wist je dat we bij ALDI gezondheid nogal serieus nemen? Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om een verantwoorde en gezonde maaltijd voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te maken. Hierbij richten we ons in het bijzonder op gezinnen met (jonge) kinderen. Jong geleerd is immers oud gedaan!

Ons beleid 

Bij ALDI zijn we ervan overtuigd dat gezond eten mogelijk moet zijn voor iedereen. Daarom hebben we onszelf doelen gesteld om ons assortiment te verbeteren en het duidelijker te maken voor onze klanten wat gezond en ongezond is. De onderstaande doelen zijn internationale doelen van de ALDI Nord groep.

Goals

Scope

100% van onze kinderproducten zijn geoptimaliseerd eind 2021.

We standaardiseren de criteria voor kinderproducten volgens nationale richtlijnen en streven ernaar te voldoen aan de WHO richtlijn voor gezonde voeding. Kinderproducten die niet voldoen, zijn eind 2021 aangepast of uit het assortiment gehaald.

Alle kinderproducten worden geoptimaliseerd, onafhankelijk van de productgroep.

We vermijden kindermarketing op ongezonde producten uiterlijk mid-2021 en promoten gezonde kinderproducten.

Vermijden van kindermarketing op ongezonde producten en adverteren met/promoten van gezonde kinderproducten (incl. groente en fruit) in alle ALDI Nord bedrijven eind 2021 (m.u.v. feestproducten, zoals voor Kerst).

Lancering van een eigen merk voor kinderproducten eind 2021.

We lanceren een nieuw ALDI kindermerk, gericht op gezonde voeding, eind 2021.

Samenwerking met tenminste 1 partner op nationaal of internationaal niveau op kinderproducten eind 2021.

 

Een samenwerking met leveranciers, organisaties en experts om ons huidige assortiment voor kinderen te verbeteren en om te werken aan innovaties voor alle ALDI Nord bedrijven eind 2021.

 

100% van de selecteerde productgroepen hebben verbeterde voedingswaarden eind 2021.

We upgraden  producten door het optimaliseren van voedingswaarden (verminder zout, suiker of vet, of verhoog de hoeveelheid vezels) en we bieden betrouwbare producten voor klanten met speciale dieetwensen in de productgroepen Ontbijt, Zuivel, Koelverse convenience, Diepvries en non-alcoholische dranken in alle ALDI Nord bedrijven eind 2021.

 

Uitbreiden van voedingswaarde informatie d.m.v. een voedselkeuzelogo

Introductie van een voedselkeuzelogo (bijv. Nutri-Score, The Keyhole) in alle ALDI Nord landen op eigen merk producten.

Voor de laatste status op deze doelen kijk je in ons Duurzaamheidsverslag 2020.

Geld besparen en toch een gezonde maaltijd? Wij zeggen: natuurlijk wel.

Om de keuze voor gezond gemakkelijker te maken zijn we druk bezig met het uitbreiden van ons assortiment van gezonde artikelen: artikelen die voldoen aan de Schijf van Vijf. Ook verbeteren we de voedingswaarden van onze producten en kijken we naar de presentatie van producten op de winkelvloer. 

Productverbetering: minder suiker, zout en vet, maar net zo lekker

In onze supermarkten verkopen we naast gezonde producten uit de Schijf van Vijf ook producten die net iets minder gezond zijn. Denk aan producten als chips, toetjes en snacks, maar ook frisdranken of koekjes. De afgelopen jaren is er al hard gewerkt om dit type producten beetje bij beetje te verbeteren door het gehalte zout, suiker en vet te verlagen. Hiervoor worden onze producten dagelijks getest door onze afdelingen Category Management en Quality Assurance.

Daarnaast nemen we deel aan het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, wat ook als doel heeft om zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet) in producten te verminderen. Hier doen alle supermarkten en voedselproducenten in Nederland aan mee. Door hier met de hele branche gezamenlijk aan te werken, leidt dit tot een gezonder voedselaanbod in heel Nederland.

 

Disney Kitchen

Disney Kitchen assortiment

ALDI in Nederland heeft in 2020 als eerste supermarkt een assortiment gezonde kinderproducten met karakters van Disney en Pixar geïntroduceerd. Op deze manier willen we het aantrekkelijker maken voor kinderen en hun ouders om te kiezen voor gezonde alternatieven. Gezond eten was nog nooit zo leuk!

We vinden het belangrijk om deze alternatieven aan te kunnen bieden en een gezonde leefstijl te stimuleren. Eén op de zeven kinderen in Nederland is te zwaar. Kinderen met overgewicht zitten vaak niet lekker in hun vel, zijn minder fit en worden vaker gepest. Bovendien kampen ze op latere leeftijd vaker met fysieke problemen (Bron: JOGG).

Met de goedkeuring van het Voedingscentrum zijn er daarom diverse artikelen geselecteerd voor dit nieuwe assortiment kinderproducten met Disney Kitchen. Alle artikelen voldoen aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf. De producten vind je hier. Er wordt hard gewerkt aan het toevoegen van nog meer gezonde lekkere kidsproducten!

Energy drinks

Energy Drinks

ALDI verkoopt geen energy drinks aan kinderen die jonger zijn dan 14 jaar. Wij kiezen voor de leeftijdsgrens van 14 jaar, omdat iedereen in Nederland vanaf deze leeftijd moet beschikken over een geldig identiteitsbewijs (ID). ALDI was de eerste supermarkt in Nederland die een leeftijdgrens voor de verkoop van energy drinks introduceerde.

Energy drinks bevatten veel suiker en bevatten daardoor veel calorieën. Veel drinken ervan vergroot de kans op overgewicht en diabetes type II. Energy drinks bevatten oppeppende stoffen, zoals cafeïne. Te veel cafeïne kan negatieve effecten hebben, zoals rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn. Bij kinderen kan een teveel aan cafeïne een schadelijk effect hebben op de ontwikkeling van het zenuwstelsel.

Het advies van het Voedingscentrum vind je hier

Gezonde tips voor thuis

Wist je dat ALDI iedere dag boodschappen aanbiedt die gezond én goedkoop zijn? Bij ALDI willen we graag onze klanten helpen een gezonde keuze te maken voor een aantrekkelijke prijs, iedere dag weer. Lees hier meer over gezond(er) eten én check onze speciale ALDI Schijf van Vijf, gemaakt in samenwerking met het Voedingscentrum.

Samenwerkingen met partners

Bij ALDI zien we het als onze verantwoordelijkheid om verantwoorde, betaalbare en gezonde voeding voor iedereen toegankelijk te maken. Dit doen wij niet alleen maar samen met diverse organisaties:

JOGG

Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)

JOGG wil een maatschappij, waarin het uitgangspunt ‘gezond leven’ is. Een samenleving die niet alleen de verantwoordelijkheid legt bij het individu, maar collectief een gezonde manier van leven mogelijk maakt. Om dit te bereiken maakt JOGG de fysieke en sociale omgeving waarin de jeugd opgroeit gezonder. Daarom werkt zij samen met een groot aantal betrokken partners.

ALDI in Nederland zet als bedrijfspartner van JOGG in op een gezonder en duurzamer assortiment in de winkels. Wij stimuleren de klant tot een gezondere keuze bij aankoop van producten op de winkelvloer, onder andere door uitbreiding met producten uit de Schijf van Vijf. Daarbij maken wij de verbinding naar een gezonder voedingspatroon in de thuissituatie. De focus ligt hierbij op ouders met jonge kinderen (in de leeftijd van 0-12 jaar). Niet alleen op landelijk niveau, maar ook op regionaal niveau; zo hebben we in 2020 het groenteboxjesproject gestart in Noord-Limburg.

Groenteboxjes met JOGG Limburg

Het Groenteboxjesprogramma is een 3-jarige samenwerking met JOGG Limburg om kinderen en ouders te stimuleren om meer groente te eten. 800 peuters tussen 2 en 4 jaar krijgen op de 22 deelnemende kinderdagverblijven in Weert, Venray en Venlo een groenteboxje van ALDI aangeboden. Het doel is dat ze gaan wennen aan een dagelijks portie groente zodat ze dit later blijven eten.

Nationaal schoolontbijt

Nationaal Schoolontbijt

Bij Aldi weten we hoe belangrijk een goed en lekker ontbijt is. Daarom zijn wij Superpartner van het Nationaal Schoolontbijt. Want van een goed ontbijt, heb je de hele dag profijt. Het Nationaal Schoolontbijt laat kinderen precies dit ervaren. En je weet wat ze zeggen: jong geleerd is oud gedaan. Dus als je jong leert om goed te ontbijten heb je daar de rest van je leven wat aan. Lees hier meer. 

Herinnering voor

Fout! Sorry, er is een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.

Ontvang een herinnering op de dag van de actie. *

Datum selectie *

Herinneringsdag
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Op de actiedag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Velden met een ster * zijn verplicht om in te vullen.

Opmerkingen
  • Vul tenminste de met een * gemarkeerde invoervelden in.
  • SMS-service is alleen binnen het Nederlandse mobiele netwerk mogelijk.
  • Om dit formulier te kunnen doorsturen, moet u naar de veiligheidsinstellingen van uw browser gaan en aangeven dat u de cookies accepteert.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd, als de geselecteerde datum zich in de toekomst bevindt.
  • Uw e-mailadres en telefoonnummer worden alleen opgeslagen om de herinnering voor een geselecteerd artikel te kunnen versturen. Let op: activering van de herinneringsservice is enkel toegestaan als u zelf ontvanger bent of indien u weet of met zekerheid kunt aannemen dat de ontvanger akkoord is met de toegestuurde herinnering.
  • Het in de juiste volgorde overnemen van de tekens is verplicht. Dit is een extra beveiliging om een verkeerd gebruik van formulieren te voorkomen. Mocht u problemen ondervinden bij het overnemen van de tekens maak dan met de knop "nieuwe tekens" een nieuwe reeks aan. U kunt ook de voorleesfunctie activeren door op het symbool met de luidspreker te klikken. Zonder invoer van de tekens is het niet mogelijk om het formulier te verzenden. Voor eventueel ongemak bij de invoer vragen wij uw begrip.
  • U kunt zich op elk moment uitschrijven voor de herinneringsservice. Zie "pagina voor uitschrijving herinneringsservice"
div>

Niet meer verkrijgbaar

Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.

Herinnering actief!

Herinnering bevestiging

U ontvangt uw herinnering op ${date} om ${time} uur.

Bevestiging van uw e-mailadres

Bevestiging van uw telefoonnummer

Bevestiging van uw e-mailadres en telefoonnummer

U ontvangt van ons een e-mail om uw e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in de e-mail.

U ontvangt van ons een SMS om uw telefoonnummer te bevestigen. Gebruik de code uit het bericht om de activering te bevestigen.

U ontvangt van ons een SMS en een e-mail om uw telefoonnummer en e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in het bericht en/of gebruik de code in de SMS om de activering te bevestigen.