1. Persberichten
  2. ALDI introduceert als eerste supermarkt positieve kindermarketing op producten uit de Schijf van Vijf

ALDI introduceert als eerste supermarkt positieve kindermarketing op producten uit de Schijf van Vijf

04.07.2019

Schijf van 5

CULEMBORG – 4 juli 2019 - ALDI kondigt vandaag de volgende stap aan in het stimuleren van gezonde producten onder kinderen. Vanaf januari 2020 liggen er diverse Schijf van Vijf-producten in de winkel voorzien van een mooie Disney-prinses (zoals Assepoester, Ariël, Pocahontas, Sneeuwwitje, Doornroosje en Belle) of een van de populaire Cars-figuren. Op deze manier wil ALDI het aantrekkelijker maken voor kinderen en ouders om te kiezen voor gezonde alternatieven. De Schijf van Vijf-producten, waaronder snacktomaatjes, minibanaantjes, yoghurt en volkorenbolletjes, zijn in samenspraak met het Voedingscentrum gekozen. Tijdens de introductie in januari komt er ook meer aandacht voor gezondere keuzes in de winkel. Dit is in samenwerking met JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht).

Gezondheid onder jongeren

Eén op de zeven kinderen in Nederland is te zwaar. Kinderen met overgewicht zitten vaak niet lekker in hun vel, zijn minder fit en worden vaker gepest. Bovendien kampen ze op latere leeftijd vaker met fysieke problemen.[1] ALDI heeft het thema ‘gezondheid onder jongeren’ al langer op de agenda staan. Zo is de supermarktketen vorig jaar begonnen met het verwijderen van kinderfiguren op ongezonde voeding en kwamen zij als eerste met een minimumleeftijd op energiedrankjes. Ook werd in 2017 een intensieve samenwerking met JOGG opgestart. “Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om voor een brede groep klanten verantwoorde betaalbare en gezonde levensmiddelen toegankelijk te maken. Juist omdat we een discounter zijn. ALDI heeft met JOGG de gezamenlijke missie om een gezonde leefstijl bij klanten en medewerkers te stimuleren. Met deze nieuwe Schijf van Vijf-lijn, voorzien van Disney-karakters, zetten we weer een volgende stap en maken we het jonge gezinnen makkelijker om voor een gezond alternatief te gaan”, aldus Nadie Winde, Manager Corporate Responsibility van ALDI Nederland.

Ministerie van VWS: “bijzondere nieuwe ontwikkeling”

De nieuwe stap van ALDI wordt zeer gewaardeerd door staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. "In het politieke en maatschappelijke debat over gezonde voeding en het tegengaan van overgewicht is kindermarketing al jaren een beladen term. Omdat het vooral werd ingezet voor de promotie van koek en snoep. Vanaf vandaag komt daar verandering in. De stap van ALDI om producten uit de Schijf van Vijf te promoten met Disney-karakters is een bijzondere nieuwe ontwikkeling die ik toejuich. Dit biedt heel veel kansen in onze gezamenlijke inzet tegen overgewicht en voor gezond eten. Ik ben ontzettend benieuwd naar de eerste resultaten. Ik hoop natuurlijk stiekem dat kinderen straks bij de kassa aan komen lopen met een zakje snoeptomaatjes, een broodje of een pakje melk en met hun allerliefste stem zeggen: ‘Mama, papa, mag ik dit alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft?’ Ik hoop dat veel andere supermarkten en winkelketens dit goede voorbeeld volgen”, aldus de staatssecretaris.

Schijf van Vijf-kinderlijn

De nieuwe kinderlijn met Schijf van Vijf-producten bestaat uit de volgende producten: mineraalwater, mini-rijstwafels, volkorenbolletjes , snoeptomaatjes, zoete appeltjes, minibanaantjes, yoghurtdrink, pakjes halfvolle melk, appelmoesjes (zonder toegevoegde suiker), smeerkaas kids 30+, snoepworteltjes en snackkomkommers. De Schijf van Vijf-lijn ligt begin 2020 in de schappen van ALDI. De supermarkt is voornemens om deze lijn het jaar erop verder uit te breiden.

 

[1] Bron: Jongeren Op Gezond Gewicht

Niet meer verkrijgbaar

Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.

Herinnering actief!

U ontvangt uw herinnering op ${date} om ${time} uur.

U ontvangt van ons een e-mail om uw e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in de e-mail.

U ontvangt van ons een SMS om uw telefoonnummer te bevestigen. Gebruik de code uit het bericht om de activering te bevestigen.

U ontvangt van ons een SMS en een e-mail om uw telefoonnummer en e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in het bericht om de activering te bevestigen.

Herinnering voor

Fout! Sorry, er is een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.

Wilt u op de hoogte gebracht worden als het artikel verkrijgbaar is? *

Gelieve het veld in te vullen.
Gelieve het veld in te vullen.
Niet meer verkrijgbaar
Herinneringsdag
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Op de actiedag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Velden met een ster * zijn verplicht om in te vullen.

Opmerkingen
  • Vul tenminste de met een * gemarkeerde invoervelden in.
  • SMS-service is alleen binnen het Nederlandse mobiele netwerk mogelijk.
  • Om dit formulier te kunnen doorsturen, moet u naar de veiligheidsinstellingen van uw browser gaan en aangeven dat u de cookies accepteert.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd, als de geselecteerde datum zich in de toekomst bevindt.
  • Uw e-mailadres en telefoonnummer worden alleen opgeslagen om de herinnering voor een geselecteerd artikel te kunnen versturen. Let op: activering van de herinneringsservice is enkel toegestaan als u zelf ontvanger bent of indien u weet of met zekerheid kunt aannemen dat de ontvanger akkoord is met de toegestuurde herinnering.
  • Het in de juiste volgorde overnemen van de tekens is verplicht. Dit is een extra beveiliging om een verkeerd gebruik van formulieren te voorkomen. Mocht u problemen ondervinden bij het overnemen van de tekens maak dan met de knop "nieuwe tekens" een nieuwe reeks aan. U kunt ook de voorleesfunctie activeren door op het symbool met de luidspreker te klikken. Zonder invoer van de tekens is het niet mogelijk om het formulier te verzenden. Voor eventueel ongemak bij de invoer vragen wij uw begrip.
  • U kunt zich op elk moment uitschrijven voor de herinneringsservice. Zie "pagina voor uitschrijving herinneringsservice"