Gezondheid

Gezondheid van ALDI

Gezondheid!

200 g groente en fruit

Groente en fruit zijn belangrijke leveranciers van vitamines, mineralen en vezels. Het zijn dé bronnen van vitamine C. Deze vitamine speelt een belangrijke rol voor het behoud van een goede weerstand.

Daarnaast bevatten ze vezels. Deze zorgen ervoor dat de darmen goed hun werk kunnen doen. Ook zitten er bio-actieve stoffen in groente en fruit die kunnen helpen om gezond en fit te blijven. Gezond bezig zijn maar ook graag lekker eten? Er zijn veel recepten te maken met onze groente en fruit, bekijk bijvoorbeeld eens onze appeltaart volgens grootmoeders recept.

Wist u dat...

  • ... in groene groenten, zoals spinazie en boerenkool veel calcium zit, dit is belangrijk voor stevige botten.
  • ... groente en fruit elkaar niet kunnen vervangen, beide zijn nodig. Ze bevatten andere vitamines, mineralen en hoeveelheden voedingsstoffen.
  • ... de ene groente niet gezonder is dan de andere. Er is niet een groente die in alle voedingsstoffen kan voorzien. Iedere groente heeft haar eigen unieke samenstelling. Verschillende soorten groenten eten is dus het beste.
  • ... een appel niet geschild hoeft te worden. Er zitten goede voedingsstoffen in de schil, zoals vezels, die wegegooid worden, als fruit geschild wordt. Het wassen van fruit is wel belangrijk, daarmee worden vuil en stof verwijderd.

Tips om dagelijks voldoende groente te eten:

Lekker en gezond
  • Begin de warme maaltijd met een bordje rauwkostsalade of verse groentesoep.
  • Door te roerbakken maakt u met groente snel de lekkerste maaltijden.
  • Voeg aan kant-en-klare sauzen voor pasta of rijst veel groente toe.
  • Beleg een (zelfgemaakte) pizza met extra groente, zoals: paprika, tomaat, champignon, rucola of prei.
  • Neem naast gekookte of gewokte groente ook wat rauwkostsalade.
  • Groente mag de hele dag, verdeel ze over de dag:
    • groentes als snacktomaatjes en worteltjes zijn geschikt voor tussendoor, u kunt ze prima uit het vuistje eten.
    • komkommer, tomaat of sla kunt u ook op brood eten met kaas, ham of ander hartig beleg.

Bewaartips:

  • Bewaar aardappelen op een koele donkere plek.
  • Vruchtgroenten (zoals: tomaat, komkommer, aubergine, paprika en courgette) en wintergroenten (zoals: wortel, knolselderij en ui) blijven buiten de koelkast in een koele ruimte langer goed. Gesneden groenten en bladgroenten worden wel bewaard in de koelkast.
  • Tropisch fruit bewaar je het beste in een fruitschaal. Gesneden fruit, zoals ananas, moet wel in de koelkast.
  • Als bananen, appels, peren en perziken rijpen, verspreiden ze een gas (ethyleen) en dat versnelt de rijping van ander fruit. Om dit te voorkomen, kunnen ze het beste apart bewaard worden.
  • Overrijp fruit? Doe ze in een blender of mixer en maak er smoothies van. Als een banaan eerst een nacht in de vriezer heeft gelegen, wordt de smoothie extra romig.
  • Te veel verse groente gekocht? Blancheer deze 2 minuten in kokend water en laat afkoelen. Daarna kunnen de groenten de komende maanden nog in de vriezer bewaard worden.

Nog meer informatie:

Niet meer verkrijgbaar

Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.

Herinnering actief!

U ontvangt uw herinnering op ${date} om ${time} uur.

U ontvangt van ons een e-mail om uw e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in de e-mail.

U ontvangt van ons een SMS om uw telefoonnummer te bevestigen. Gebruik de code uit het bericht om de activering te bevestigen.

U ontvangt van ons een SMS en een e-mail om uw telefoonnummer en e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in het bericht om de activering te bevestigen.

Herinnering voor

Fout! Sorry, er is een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.

Wilt u op de hoogte gebracht worden als het artikel verkrijgbaar is? *

Gelieve het veld in te vullen.
Gelieve het veld in te vullen.

Velden met een ster * zijn verplicht om in te vullen.

Opmerkingen
  • Vul tenminste de met een * gemarkeerde invoervelden in.
  • SMS-service is alleen binnen het Nederlandse mobiele netwerk mogelijk.
  • Om dit formulier te kunnen doorsturen, moet u naar de veiligheidsinstellingen van uw browser gaan en aangeven dat u de cookies accepteert.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd, als de geselecteerde datum zich in de toekomst bevindt.
  • Uw e-mailadres en telefoonnummer worden alleen opgeslagen om de herinnering voor een geselecteerd artikel te kunnen versturen. Let op: activering van de herinneringsservice is enkel toegestaan als u zelf ontvanger bent of indien u weet of met zekerheid kunt aannemen dat de ontvanger akkoord is met de toegestuurde herinnering.
  • Het in de juiste volgorde overnemen van de tekens is verplicht. Dit is een extra beveiliging om een verkeerd gebruik van formulieren te voorkomen. Mocht u problemen ondervinden bij het overnemen van de tekens maak dan met de knop "nieuwe tekens" een nieuwe reeks aan. U kunt ook de voorleesfunctie activeren door op het symbool met de luidspreker te klikken. Zonder invoer van de tekens is het niet mogelijk om het formulier te verzenden. Voor eventueel ongemak bij de invoer vragen wij uw begrip.
  • U kunt zich op elk moment uitschrijven voor de herinneringsservice. Zie "pagina voor uitschrijving herinneringsservice"