Koffie is een van 's werelds belangrijkste grondstoffen: koffieteelt zorgt voor het levensonderhoud van ongeveer 25 miljoen kleine boeren in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Wereldwijd zijn meer dan 100 miljoen mensen bij de handel en verwerking van koffie betrokken. Als succesvolle discounter wil ALDI niet alleen koffieproducten van de hoogste kwaliteit aanbieden, maar ook in de landen van herkomst de verantwoordelijkheid nemen voor mens, natuur en milieu. Het is daarbij belangrijk om de kwaliteit van de grondstoffen te waarborgen en tegelijkertijd verantwoordelijkheid te nemen in de waardeketen.
Om bij te dragen aan de verbetering van de sociale, ecologische en economische omstandigheden in de koffieteelt, zal ALDI o.a. het aandeel gecertificeerde koffie in haar eigen merken voortdurend verhogen. Tegen het einde van 2020 moet bijvoorbeeld 50 procent van het onbewerkte volume koffie in Duitsland worden gecertificeerd volgens UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance of biologisch keurmerk. Daarnaast is ruwe koffie volgens het 4C-verificatiesysteem van het Global Coffee Platform inbegrepen in onze melanges.
Verdere bindende doelstellingen vindt u in ons internationale beleid voor duurzame koffie.
Project: "Duurzame koffieteelt in Marsella, Risaralda, Colombia bevorderen."
Duurzame koffieteelt, aanpassen aan de klimaatverandering, het verbeteren van de kwaliteit van het bereiden van koffie, het verhogen van de inkomsten: Met deze doelstellingen heeft ALDI Nord zich sinds maart 2017 toegewijd aan kleine boeren in Colombia. Gedurende een projectperiode van twee jaar zullen in totaal 800 kleine boeren worden ondersteund.
Colombia is een van 's werelds grootste koffie-exporteurs. De grondstof is een van de belangrijkste landbouwexportproducten in het land. Alleen al tijdens het oogstseizoen zijn meer dan 2,5 miljoen mensen werkzaam in de koffiesector. Momenteel is het koffiegebied van het land iets minder dan 950.000 hectare, beheerd door 550.000 kleine boeren.
De toenemende klimaatverandering en de daarmee samenhangende gevolgen, zoals langdurige droogte, overstromingen en lage opbrengsten, stellen kleine boeren voor nieuwe sociale en milieu-uitdagingen. Bovendien is er een gebrek aan duurzame teeltmethoden en relatief weinig kennis van bedrijfsvoering.
Als een internationale onderneming is ALDI bewust van deze uitdagingen en de verantwoordelijkheid tegenover kleine boeren in producerende landen. Daarom werkt ALDI Nord sinds maart 2017 samen met de Hanns R. Neumann Foundation aan een duurzamere en verbeterde koffieproductie in Colombia. Ongeveer 800 kleine gezinnen hebben baat bij dit project: ze worden actief ondersteund door middel van trainingen en workshops over duurzame landbouwmethoden, verbeterde koffiebehandelingsprocessen, professioneel management en planning.
Lokale hulpbronnen, zoals water en bodem, moeten duurzamer gebruikt worden. Dit verhoogt niet alleen de kwaliteit van de koffie, maar ook de opbrengsten van de boeren. Het doel is om de inkomenssituatie van kleine boeren op de langere termijn te verbeteren. Daarom hebben de training op aangepaste landbouwmethoden voor klimaatverandering en een efficiëntere bedrijfsvoering prioriteit binnen het ondersteuningsprogramma.
Een van de belangrijkste doelstellingen van het project is om de verwerking van de onbewerkte koffie op de koffieboerderijen te verbeteren, waardoor hoge kwaliteitsnormen worden gegarandeerd. Gerichte co-investeringen, tussen de kleine koffieboeren en het ALDI Nord-ondersteuningsprogramma, in een efficiënt drogingsproces op de boerderijen, evenals training op het gebied van processen na de oogst, zorgen voor hoogwaardige kwaliteit en daarmee verbeterde marktkansen.
Voor koffieboeren zijn lokale netwerken erg belangrijk om hun marktpositie te verbeteren. Daarom stimuleert het project de uitwisseling van ervaringen tussen koffieboeren en organisaties in de regio. Strategisch belangrijke partners zijn de Nationale Confederatie van Koffieproducenten (Federación Nacional de Cafeteros; FCN) en het Nationaal Centrum voor Koffieonderzoek (Centro Nacional de Investigaciones de Café, CENICAFÉ).
Tot ten minste einde februari 2019 zal ALDI Nord het project in Colombia ondersteunen. Meer informatie over duurzaamheid op dit gebied en het internationale beleid voor duurzame koffie: Inkoopbeleid voor duurzame koffie.
In de gebruikte webbrowser is een opt-out-cookie geplaatst, die toekomstige gegevensverzameling en opslag door de Facebook-pixel op uw apparaat permanent voorkomt.
Niet meer verkrijgbaar
Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.
Herinnering actief!
Herinnering bevestiging
U ontvangt uw herinnering op ${date} om ${time} uur.
Bevestiging van uw e-mailadres
Bevestiging van uw telefoonnummer
Bevestiging van uw e-mailadres en telefoonnummer