Kiezen voor gezond? Natuurlijk wel bij ALDI
  1. Startpagina
  2. Kiezen voor gezond? Natuurlijk wel

Gezonder eten bij ALDI

Gezondheid is bij ALDI belangrijk en wij zien het als onze verantwoordelijkheid om  betaalbare, verantwoorde en gezonde voeding voor iedereen toegankelijk te maken. Hierbij richten we ons in het bijzonder op gezinnen met (jonge) kinderen. Jong geleerd is immers oud gedaan!

Beleid & doelen

Bij ALDI zijn we ervan overtuigd dat gezond eten mogelijk moet zijn voor iedereen. Daarom hebben we doelen gesteld om ons assortiment te verbeteren en het duidelijker te maken voor onze klanten wat gezond en ongezond is. Hierbij hanteren we bij ALDI in Nederland als definitie van ‘gezond’ de Schijf van Vijf. De onderstaande doelen zijn een combinatie van internationale doelen van de ALDI Nord groep en nationale doelen van ALDI in Nederland:

  • We breiden de voedingswaarde informatie op onze producten uit d.m.v. de Nutri-Score. We hebben als doel om alle eigen merken eind 2024 geregistreerd te hebben.
  • We werken aan het gezonder maken van onze producten (minder suiker, zout en/of vet), volgens de richtlijnen van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV). De doelstelling is dat de helft van de producten uit alle productgroepen in de gezondste trede en maximaal 10% van de producten uit alle productgroepen  in de minst gezonde trede valt eind 2030. Dit doel is onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord.
  • We streven ernaar dat het aandeel van gezonde producten in het verkoopvolume van ons standaard assortiment (eigen merken en A-merken) tenminste 40% is eind 2025. In 2023 was dit 28%.
  • Het aandeel gezonde producten in onze wekelijkse folder (eigen merken en A-merken) is 25% in reguliere weken eind 2025. In 2023 was dit 21%.
  • 100% van onze eigen merk kinderproducten zijn eind 2025 geoptimaliseerd volgens WHO-richtlijnen.
  • We vermijden kindermarketing op ongezonde eigen merkproducten en zetten juist in op het promoten van gezonde kinderproducten eind 2025.
  • We vermijden marketing voor ongezonde eigen merk kinderproducten op al onze marketingkanalen uiterlijk eind 2025. Tevens promoten we gezonde producten voor kinderen in onze wekelijkse folders, op onze website en sociale mediakanalen.
  • Eigen merk gezonde kinderproducten labelen we uiterlijk eind 2025 herkenbaar als zodoende.

De laatste (internationale) status van deze doelen lees je in ons Duurzaamheidsverslag 2022. 

Resultaten

Productverbetering: minder suiker, zout en vet, maar net zo lekker

In onze winkels verkopen we naast gezonde producten uit de Schijf van Vijf ook producten die minder gezond zijn. Denk aan producten als chips, toetjes en snacks, frisdranken of koekjes. De afgelopen jaren is er al hard gewerkt om de recepturen te verbeteren door het gehalte zout, suiker en vet te verlagen. Om onze producten te verbeteren worden deze dagelijks getest door onze afdelingen Category Management en Quality Assurance. Daarnaast maken we met de hele voedingsmiddelenbranche gezamenlijke afspraken om producten te verbeteren.

In 2023 verminderden we bijvoorbeeld het zoutgehalte in onze brood- en toastsalades: op jaarbasis leidt dit tot een verlaging van bijna 50 kg zout. Dit staat gelijk aan zo'n 290 zoutvaatjes per jaar! Naast deze producten pakten we ook onze vleeswaren aan: van  10 soorten vleeswaren verlaagden we het zoutgehalte. Ook producten uit ons diepvriesassortiment, broodbeleg en houdbare fruitproducten hebben we verder verbeterd. In totaal hebben we daarmee de recepturen van talloze artikelen verbeterd, waarmee we in een jaar meer dan 15.000 cans vet, 25.000 zoutvaatjes en 6 miljoen suikerklontjes besparen! Deze verbeteringen zijn ook zichtbaar in de Nutri-Score. Door bijvoorbeeld het vet- en suikergehalte in ons assortiment brood- en toastsalades te verlagen, hebben 7 van onze brood- en toastsalades nu een C en is het aantal brood- en toastsalades met Nutri-Score D met een derde afgenomen*.

*Op basis van het originele algoritme. Het meest recente algoritme was ten tijde van deze productverbeteringen nog niet bekend.

Kinderproducten

Voorbeeld van een kinderproduct: Vergeer Holland Gouda Kaas 30+ Smiley Rondjes bij ALDI supermarkten

Binnen ALDI Nord hebben we speciaal beleid voor onze eigen merkproducten specifiek gericht op kinderen tot 13 jaar. Omdat het soms lastig te bepalen is of een product een kinderproduct is, hebben we binnen de organisatie voorwaarden bepaald om producten te beoordelen. Zo zien we producten die een aantrekkelijke verpakking hebben, en/of speelgoed bevatten, en/of een kinderlijk productontwerp hebben als een kinderproduct.

We hebben doelen gesteld om onze eigen merkproducten voor kinderen te laten voldoen aan nationale voedingsrichtlijnen en de WHO-richtlijn voor gezonde voeding. Producten die hier (nog) niet aan voldoen, passen we aan in receptuur en/of verpakking. Zo is het gelukt om bijvoorbeeld samen met onze leverancier onze kleine porties vruchtenkwark te optimaliseren, waardoor deze nu voldoet aan de WHO-criteria. Deze optimalisatie vind je dit jaar (2024) in ons zuivelschap.

Aanvullend hebben we gesteld om uiterlijk eind 2025 geen ongezonde eigen merk kinderproducten op onze marketingkanalen meer te promoten en juist wel gezonde kinderproducten te promoten.

Reeds in 2019 verwijderden we kindermarketing van de verpakkingen van onze eigen merk kinderproducten die niet voldoen aan de WHO-richtlijn. We kijken ook naar de mogelijkheden om meer gezonde producten voor kinderen aan te bieden. Zo voldoen onze kaasrondjes 30+ aan de Schijf van Vijf en hebben we de verpakking aantrekkelijker gemaakt voor kinderen door smileys in het verpakkingsontwerp te verwerken. Deze vind je ons vaste assortiment.

Wat doet ALDI?

Wist je dat ALDI iedere dag boodschappen aanbiedt die gezond én goedkoop zijn? Bij ALDI willen we graag onze klanten helpen een gezonde keuze te maken voor een aantrekkelijke prijs, iedere dag weer. Om de keuze voor gezond gemakkelijker te maken, breiden we niet alleen ons assortiment uit met artikelen die passen in de Schijf van Vijf, ook verbeteren we de voedingswaarden van onze producten en kijken we naar de presentatie ervan op de winkelvloer. Zo vind je tegenwoordig in het merendeel van onze winkels onze AGF-producten direct vooraan in de winkel en vind je op steeds meer producten het Nutri-Score label. Op die manier wordt kiezen voor gezond steeds eenvoudiger.

Aanpak & highlights

Voedingsvezelmeter

Boeren extra vezelrijk volkorenbrood met de voedingsvezelmeter van drie aren: rijk aan vezels

Voedingsvezels zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Per dag wordt geadviseerd 30 tot 40 gram vezels te eten. Vezels komen onder andere voor in groenten, fruit, peulvruchten en noten, maar ook in brood. Om meer vezels eten gemakkelijker te maken, hebben wij op al onze broodverpakkingen en bij broodproducten in onze folder een vezelmeter toegevoegd. Zo lees je eenvoudig af hoe vezelrijk het brood is.

Energy drinks

Golden Power energy drink van ALDI

ALDI verkoopt geen energy drinks aan kinderen die jonger zijn dan 14 jaar. Het Voedingscentrum raadt het gebruik van energy drinks door kinderen onder de 13 jaar af. Wij kiezen voor de leeftijdsgrens van 14 jaar, omdat iedereen in Nederland vanaf deze leeftijd moet beschikken over een geldig identiteitsbewijs. ALDI was de eerste supermarkt in Nederland die een leeftijdgrens voor de verkoop van energiedrank introduceerde.

In onze winkels staat zowel bij de producten als bij de kassa aangegeven dat we deze producten alleen aan personen van 14 jaar en ouder verkopen. Bovendien hebben we in 2021 ingevoerd dat we de energy drinks niet meer promoten in een aantal van onze marketingmiddelen. Denk hierbij aan tv, radio en social media.

Energy drinks bevatten veel suiker en bevatten daardoor veel calorieën. Veelvuldig drinken ervan vergroot de kans op overgewicht en diabetes type II. Energy drinks bevatten oppeppende stoffen, zoals cafeïne. Te veel cafeïne kan negatieve effecten hebben, zoals rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn. Bij kinderen kan een teveel aan cafeïne een schadelijk effect hebben op de ontwikkeling van het zenuwstelsel.

Het advies van het Voedingscentrum vind je hier

Groenten en Fruit

In Nederland eten mensen nog lang niet genoeg groenten en fruit, ook al zijn het gezonde keuzes. Daarom ondertekenden wij op 12 oktober 2023 het ‘Maatschappelijk Akkoord 0% btw op groenten en fruit'. Door het initiatief te steunen beloven we 100% van de btw-verlaging door te geven aan onze klanten, wanneer de overheid de btw voor groenten en fruit naar 0% zet.

Nutriscore logo op ALDI producten

Nutri-Score op de verpakking en onderzoek

Op steeds meer van onze producten staat Nutri-Score. Nutri-Score is een internationaal voedselkeuzelogo dat helpt een betere keuze te maken, ontwikkeld door onafhankelijke wetenschappers. Dat is met name handig bij producten die niet in de Schijf van Vijf staan zoals frisdranken, tussendoortjes, sauzen en pizza's. De score vertaalt de voedingswaarden van producten in een duidelijke 5 letter- en kleurencode: A t/m E. Met Nutri-Score kun je dezelfde soort producten simpel en snel met elkaar vergelijken. Zo maak je makkelijker een betere keuze. Lees hieronder meer over de Nutri-Score

Nutriscore van ALDI om een betere keuze te maken en dezelfde soort producten simpel en snel met elkaar te vergelijken

Nutri-Score

Verder lezen

Om te kijken of we onze klanten nog eenvoudiger een betere keuze kunnen laten maken, hebben we onderzocht welk effect de introductie van Nutri-Score in het zuivelschap had op de aankoop van gezonde(re) producten en of communicatie op het schap dit effect kan beïnvloeden. Het onderzoek* toont aan dat de effectiviteit van (communicatie over) Nutri-Score verschilt per product(groep). Daarom is het goed om per product(groep) te kijken wat ervoor nodig is om consumenten gezondere producten te laten kiezen.

*Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van Wageningen Universiteit & Research en Rijksuniversiteit Groningen als onderdeel van TKI Agri & Food project AF-18060: Transparant, Gezond en Duurzaam, een onderzoeksproject in samenwerking met alle grote Nederlandse supermarkten onder penvoerderschap van CBL.

Stimuleren Schijf van vijf

Naast de doelstelling om meer gezonde producten in onze folder aan te bieden, willen we onze klanten en hun gezinnen extra inspireren en stimuleren gezonde producten te kopen en te eten. Op meerdere momenten in het jaar zetten we daarom campagnes in om gezonde producten in het zonnetje te zetten. Een voorbeeld hiervan is de Week voor de Gezonde Jeugd van onze partner JOGG in week 24.

Check hieronder onze speciale ALDI Schijf van Vijf, gemaakt in samenwerking met het Voedingscentrum.

ALDI heeft allerlei producten die gezond zijn en binnen de Schijf van Vijf vallen. Gezonde voeding is bij ALDI betaalbaar en toegankelijk voor iedereen!

Schijf van Vijf

Verder lezen

Meer vitaliteit dan je denkt bij ALDI

De gezondheid van onze medewerkers is belangrijk voor ons, zowel mentaal als fysiek. Want wanneer werkgeluk en duurzame inzetbaarheid hoog zijn, zien we dat terug op de werkvloer. Om vitaliteit te waarborgen kun je als medewerker onder andere sporten met korting, gebruik maken van het fietsplan óf (anoniem) met een coach aan de slag omtrent je mentale gezondheid. Lees hier meer over vitaliteit voor onze medewerkers.

Met wie werken we samen?

Bij ALDI zien we het als onze verantwoordelijkheid om verantwoorde, betaalbare en gezonde voeding voor iedereen toegankelijk te maken. Dit doen wij niet alleen, maar samen met diverse organisaties.

JOGG

Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) in samenwerking met ALDI

JOGG wil een maatschappij, waarin het uitgangspunt ‘gezond leven’ is. Een samenleving die niet alleen de verantwoordelijkheid legt bij het individu, maar collectief een gezonde manier van leven mogelijk maakt. Om dit te bereiken maakt JOGG de fysieke en sociale omgeving waarin de jeugd opgroeit gezonder. Daarom werkt zij samen met een groot aantal betrokken partners.

ALDI Nederland zet als bedrijfspartner van JOGG in op een gezonder en duurzamer assortiment in haar winkels en maakt met o.a. campagnes de verbinding naar een gezonder voedingspatroon in de thuissituatie. Aanvullend zet ALDI zich samen met JOGG in op projecten voor de specifieke leeftijdsgroepen 0-4jaar, 4-12 jaar, 12-18 jaar. Lees hieronder meer over een aantal van deze initiatieven.

 

Programma Groenteboxjes in samenwerking met ALDI: Groente… zet je tanden erin!

0-4 jaar: Programma Groenteboxjes

In 2020 zijn we gestart met een pilot van dit programma op 26 kinderdagverblijven in Limburg met als doel de consumptie van groente te stimuleren onder jonge kinderen. Gedurende drie maanden namen circa 600 kinderen tussen twee en vier jaar deel in gemeenten Venlo, Venray en Weert. Het programma geeft opvoeders en pedagogisch medewerkers praktische handvaten om groente als tussendoortje te integreren en bevat praktische materialen om groente op een leuke en prikkelende manier onderdeel te laten zijn van de dag op het kinderdagverblijf. Hiermee doen kinderen op een speelse manier ervaring op met het dagelijks eten van groente, zoals komkommer, tomaat, wortel, paprika, radijs en bloemkool.

In 2023 is het programma verder uitgezet in Limburg, waar in 2023 ca. 2700 kinderen op Limburgse kinderdagverblijven hebben meegedaan. Daarmee hebben we in totaal al meer dan 3400 kinderen bereikt met het Groenteboxjes programma. ALDI en JOGG zetten dit programma in 2024 voort in gemeenten door heel Nederland.  ALDI ondersteunt het programma financieel en biedt vouchers voor gratis groenten aan alle deelnemers aan.

Onderzoek door de Universiteit van Maastricht toont aan dat het dagelijks aanbieden van groente op het kinderdagverblijf in combinatie met een beloning voor het eten ervan, de groenteconsumptie significant verhoogt.

Bekijk de infographic met de onderzoeksresultaten hier.

12-18 jaar: Food Boost Challenge

De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes en Foodvalley NL, waarbij de Haagse Hogeschool een belangrijke bijdrage levert als onderzoekspartner. Samen met hogescholen, (v)mbo’s, universiteiten en partners uit het bedrijfsleven worden jongeren uitgedaagd om zelf met ideeën te komen om gezonder eten aantrekkelijker te maken. In vier fases – van onderzoek tot ideevorming en van conceptontwikkeling tot prototype – geven zij een boost aan een gezonder eetpatroon voor hun eigen leeftijdsgroep, specifiek om groente- en fruitconsumptie te verhogen. ALDI ondersteunt het initiatief financieel en is actief betrokken in coaching sessies met studenten.

Herinnering voor
Fout! Sorry, er is een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.

Ontvang een herinnering op de dag van de actie.

Datum selectie

Herinneringsdag
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Op de actiedag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Opmerkingen
  • Vul tenminste de met een * gemarkeerde invoervelden in.
  • SMS-service is alleen binnen het Nederlandse mobiele netwerk mogelijk.
  • Om dit formulier te kunnen doorsturen, moet u naar de veiligheidsinstellingen van uw browser gaan en aangeven dat u de cookies accepteert.
  • De herinnering kan alleen worden verstuurd, als de geselecteerde datum zich in de toekomst bevindt.
  • Uw e-mailadres en telefoonnummer worden alleen opgeslagen om de herinnering voor een geselecteerd artikel te kunnen versturen. Let op: activering van de herinneringsservice is enkel toegestaan als u zelf ontvanger bent of indien u weet of met zekerheid kunt aannemen dat de ontvanger akkoord is met de toegestuurde herinnering.
  • Het in de juiste volgorde overnemen van de tekens is verplicht. Dit is een extra beveiliging om een verkeerd gebruik van formulieren te voorkomen. Mocht u problemen ondervinden bij het overnemen van de tekens maak dan met de knop "nieuwe tekens" een nieuwe reeks aan. U kunt ook de voorleesfunctie activeren door op het symbool met de luidspreker te klikken. Zonder invoer van de tekens is het niet mogelijk om het formulier te verzenden. Voor eventueel ongemak bij de invoer vragen wij uw begrip.
  • U kunt zich op elk moment uitschrijven voor de herinneringsservice. Zie "pagina voor uitschrijving herinneringsservice"

Niet meer verkrijgbaar

Deze aanbieding is helaas niet meer geldig.

Herinnering actief!

Herinnering bevestiging

U ontvangt uw herinnering op ${date} om ${time} uur.

Bevestiging van uw e-mailadres

Bevestiging van uw telefoonnummer

Bevestiging van uw e-mailadres en telefoonnummer

U ontvangt van ons een e-mail om uw e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in de e-mail.

U ontvangt van ons een SMS om uw telefoonnummer te bevestigen. Gebruik de code uit het bericht om de activering te bevestigen.

U ontvangt van ons een SMS en een e-mail om uw telefoonnummer en e-mailadres te bevestigen. Klik op de link in het bericht en/of gebruik de code in de SMS om de activering te bevestigen.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch